ARI Image Slider

Warning: is_file(): open_basedir restriction in effect. File(/www/necromanek.cz/necromanek.cz/images/moodle/02.jpg/labels.txt) is not within the allowed path(s): (/www/autoprep:/usr/share/pear:/usr/share/php:/www/necromanek.cz:/php_sess_data/necromanek.cz:/www/necromanek.cz-tmpdir:/var/www/web5/necromanek.cz:/var/www/web2/necromanek.cz) in /www/necromanek.cz/necromanek.cz/plugins/content/sigplus/services.php on line 662

Kompozice - 1. část

Při tvorbě článků o kompozici jsem vycházel z článků pana Romana Pihana - www.fotoroman.cz.

Kompozice je vlastně souhrn pravidel a doporučení, jak uspořádat prvky v uměleckém díle. Týká se to samozřejmě i fotografie. Uspořádání prvků, jejich výběr, pozice, perspektiva, barvy, to vše a ještě více tvoří dojem diváka při pohledu na vaše fotografie. Existuje několik doporučení, rad a postupů, jak pracovat s kompozicí ve fotografii, aby i "obyčejná" fotka vypadala hezky a potěšila oko diváka. Pokusím se je stručně shrnout v tomto a dalších článcích, ve kterých se opírám o články pana Romana Pihana, kreativního fotografa a odborníka v oboru digitální fotografie. 

Na každé fotografii, která má za cíl zaujmout, musí figurovat něco, co přitáhne divákovu pozornost. Jednoduše: člověk musí vědět, na co se má dívat. Ať už se jedná o fotografii s izolovanými objekty, nebo zdánlivě přeplněný snímek. Pokud tohle dokážete, máte z poloviny vyhráno. Na následujících fotografiích není sporu o tom, co je hlavním tématem a co jimi chtěl autor říci.

Kompoziční prvky

Existuje několik faktorů, které ovlivňují kompozici a celkový dojem z fotografie, nazývají se kompoziční prvky a mohou se dělit například takto:

  • čáry a křívky,
  • tvary a objekty,
  • světla a stíny,
  • barva,
  • textura.

Na fotografii vpravo se dají najít všechny uvedené prvky.

Čáry a křivky

Použití čar a křivek může vašim fotografiím dodat na zajímavosti. Linie přitom nemusíte hledat jen ve výtvorech člověka, např. v architektuře, ale také v přírodě, kde se vyskytují častěji, než byste možná čekali. Čáry a linie určují směr, kterým se oko diváka podívá a mohou budit dojem prostoru a perspektivy. Oko člověka bude automaticky sledovat cestu, ať už se bude ztrácet v dálce nebo se klikatit do kopce a hned máme na fotografii objekt, který upoutá pozornost, a o to jde především. Často se používá diagonální kompozice, která dává snímku úplně nový rozměr, jak můžete vidět na snímku s kopretinami nebo následujícím, který zachycuje dekoraci, která visí uprostřed schodiště a je tvořena obyčejnými pruhy z umělé hmoty.

Tvary a objekty

Tvar nebo objekt je z hlediska kompozice uzavřená oblast nebo křivka na fotografii, která mívá často specifickou barvu nebo jas. Objekt může a nemusí být hlavním tématem fotografie, ale vždy plní důležitou úlohu. Může např. udávat měřítko jako třeba dva lidé před sekvojí nebo "jen" vyplňovat prostor, který by byl jinak prázdný a nezajímavý.

Světla a stíny

Světla a stíny tvoří kontrast, který může na fotografii vypadat působivě. Ve srovnání s lidským okem nemá fotoaparát takový dynamický rozsah a tam, kde oko běžně vidí detaily, tam na snímku mohou být černá a bílá místa bez kresby. Přesto je tato vlastnost někdy výhodou a často se ve fotografii používá a třeba i záměrně zdůrazňuje v grafickém editoru.

Barva

Barva na fotografiích je otázkou velmi subjektivní a každý člověk vnímá barvy jinak. Je prakticky nemožné se trefit do nálady a emocí většího počtu diváků, ale existuje několik obecných pravidel, které mohou vašim fotografiím pomoci. Na následujících dvou příkladech je vidět, jak celkový dojem z fotografie ovlivňuje příbuznost barev. První dvě fotografie obsahují barvy, které jsou si blízké, snímky působí klidně, harmonicky. Naproti tomu druhé dva snímky obsahují doplňkové barvy, tedy barvy na opačných stranách barevného kola nebo barvy dostatečně od sebe vzdálené. Takové barvy jsou obecně agresivní, upoutají pozornost a právě proto se tyto kombinace často ve fotografii používají.

Stejná fotografie bude v jiných barvách vypadat úplně jinak, vzbudí úplně jiné emoce. To můžete vidět na těchto snímcích, upravených v grafickém editoru:

Velmi silným nástrojem je kupodivu fotografie bez barev, nejčastěji v odstínech šedé, kde hlavní úlohu při upoutání pozornosti hraje jas. U druhé fotografie je navíc použita technika HDR, o které pojednává tento článek. U "černobílých" fotografií je většinou nutné, aby zachycovaly zřetelné tvary nebo křivky, jinak při absenci barev splynou objekty dohromady. V PC je možné zbavit jakoukoliv fotografii barev, ale zejména kvůli výše uvedenému není každá fotografie k takové úpravě vhodná.

Poměrně často se používá technika selektivních barev, která spočívá v tom, že na fotografii ponecháme pouze některé objekty barevné a zbytek ve stupních šedé. Výsledek bývá velmi působivý, ale je dobré se vyvarovat přehnaného používání tohoto efektu. 

Textura

Je vlastně opakem tvarů a objektů, protože znázorňuje nějaký povrch, jeho strukturu. Mnoho věcí v přírodě texturu vytváří a na snímku mohou vypadat hezky.

joomla template 1.6